شتاب دهنده کسب و کار

زندگی، سرشار از فرصت‌های خوبیست که نه اول راهند و نه جاده را به آخر رسانده‌اند. برای به ثمر رساندن آنها چه باید کرد؟ گاهی کسب و کار ما جایی در میانه ایستاده است؛ یعنی نه شبیه جوانه‌ی تازه از خاک بیرون آمده‌ایست که با یک نسیم کوچک از بین برود و نه ریشه‌هایش آنقدر در زمین محکم شده که فقط با لرزش شدید بیرون بیاید. در این مرحله باید چه چاره‌ای اندیشید که استارت آپ ما در اولین قدم‌ها از نفس نیفتد؟ پدیده‌ای به نام «شتاب دهنده کسب و کار» بهترین و شاید تنها گزینه‌ای باشد که وجود دارد. وقتی این عبارت را می‌شنویم به یاد سرعت گرفتن می‌افتیم و اتفاقا بیراه هم نیست اما وقتی از آن در ادبیات استارت آپی استفاده می‌شود، درک کردنش به سادگی فشار دادن پا روی پدال گاز نیست! بیایید با هم مروری بر آن داشته باشیم:

 

تعریف شتاب‌ دهنده کسب و کار

شتاب‌دهنده‌ها در واقع شرکت‌هایی هستند که ایده‌های جدید را مطالعه کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها به ایده‌پردازان کمک می‌کنند تا بتوانند با کمک آن‌ها ایده‌های خود را به مرحله اجرا درآورند. آن‌ها در ابتدا ایده‌ها را بررسی می‌کنند و از میان آن‌ها ایده‌های برگزیده را گلچین کرده و مورد حمایت قرار می‌دهند. استارتاپ‌ها در مرحله اول می‌توانند برای گرفتن مشاوره و راهنمایی لازم به آن‌جا بروند و به شبکه‌های مربوطه دسترسی پیدا کنند تا به رشد مناسب و سریع آن‌ها کمک کنند.

 

نام‌داران عرصه شتاب دهنده کسب و کار

اولین و یکی از بزرگترین شتاب‌دهنده‌های مطرح دنیا، شتاب‌دهنده‌ی Y Combinator است که در سال 2005 توسط پل گراهام و در منطقه‌ی کوهستانی کالیفرنیا تاسیس شد و شامل شرکت‌هایی مثل Airbnb و Dropbox است.

شتاب‌دهنده‌ها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌کنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعه‌‌ی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته می‌‌شوند.

 

رفع از یک ابهام کوچک

ممکن است شما شتاب دهنده کسب و کار را با موارد دیگری مثل مراکز رشد اشتباه بگیرید اما واقعیت این است که بیشتر مراکز رشد (انکوباتورها) دولتی هستند و معمولا با فراهم کردن برنامه مربی‌گری، ارائه مشاوره، ابزار و ایجاد شبکه به صاحبان ایده در جهت حرکت درست کمک می‌کنند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا اولین طرح کسب‌وکاری ایده خود را ترسیم کنید و این موضوع بر اجرای واقعی ایده شما دلالت دارد.

در حالیکه:

شتاب‌ دهنده ‌ها با استارت‌آپ‌های بالغ‌تری کار می‌کنند که مدل کسب‌وکاری‌شان (بیزینس مدل) مشخص است و مشتریان واقعی دارند. این استارت‌آپ‌ها مشکلات بزرگتری دارند که مستقیما با رشدشان مرتبط است مانند موضوعات مرتبط با منابع انسانی، جهانی شدن و ... .

آن‌ها معمولا در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. با این وجود، شتاب‌دهنده‌ها در بیشتر مواقع، روز نمایش را ترتیب می‌دهند تا استارت‌آپ‌ها بتوانند پروژه خود را در مقابل سرمایه‌گذاران واقعی ارائه دهند.

استارت‌آپ استودیو ها هم مراکزی هستند که علاوه بر مربی‌گری یا مشاوره کسب و کار بودن، مجریان امر هم هستند.

در واقع، هدف مجموعه شتاب‌ دهنده این است که با برگزاری دوره‌های فشرده، شرکت‌های نوپا را حمایت کنند و موفقیت و پیشرفت آن‌ها را تسریع ببخشند. حمایت آن‌ها هم به‌صورت مالی است و هم در اختیار قرار دادن فضای کسب و کار اداری.

 منبع اصلی درآمد شتاب‌دهنده‌، سهام‌های آتی شرکت‌های تحت حمایت خود است. دو نمونه از استارتاپ‌های موفق جهانی که از طریق شتاب‌دهنده‌ها رشد کرده و هم‌اکنون کسب و کارهای بزرگی هستند، تویتر و دراپ باکس هستند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره کنیم باید بگوییم شتاب‌ دهنده‌ کسب و کار ۴ مشخصه دارد که آن‌ را از بقیه متمایز می‌کند:

* دارای دوره‌ای ثابت هستند.

* مبنای کارشان گروهی و بر پایه همکاری است.

* بر مبنای منتورینگ و آموزش، تیم‌ها را هدایت می‌کنند.

* و در آخرین مرحله کسب و کار ها را به سرمایه‌گذاران دائمی معرفی می‌کنند.

 

چگونه می‌توان از یک شتاب دهنده کسب و کار کمک گرفت؟

روند کار به این صورت است که پس از انتخاب ایده برتر، شتاب‌دهنده مبلغی را در اختیار استارتاپ قرار می‌دهد و استارتاپ به همراه تیم خود برای اثبات طرحش و به مرحله تجاری رساندن آن چند ماه زمان دارد. در عوض این کمک مالی که شتاب‌دهنده به استارتاپ می‌کند، درصدی از سهام استارتاپ را نیز برمی‌دارد.

علاوه بر کمک مالی، شتاب‌دهنده امکانات و حتی فضا در اختیار استارتاپ منتخب قرار می‌دهد و هم‌چنین مربیان و مشاوران حرفه‌ای نیز بر کار تیم‌ها نظارت می‌کنند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 

مراحل عضویت در یک شتاب دهنده کسب و کار چیست؟

 

مراحل عضویت در یک شتاب دهنده کسب و کار چیست؟

1. درخواست و پذیرش در دوره‌ی پیش شتاب‌دهی:

از شتاب‌دهنده‌های مطرح و شناخته شده به سختی می‌توان پذیرش گرفت؛ به طور معمول تنها 1 تا 3% کسب و کارها می‌توانند عضوی از آنها شوند. کسب و کارها در حالی که هیچ تهعدی به شتاب‌دهنده‌ها نداده‌اند، می‌توانند در دوره‌ی پیش شتاب‌دهی با منتورها (کسانی که در یک زمینه خاص به دیگران کمک می‌کنند تا به پیشرفت و مهارت برسند) ارتباط بیشتری برقرار کرده و از جزئیات کار آن‌ها بدانند و بعد قرارداد ببندند. در این دوره انصراف زیادی از سمت کسب و کارها اتفاق می‌افتد مگر کسانی که دقیقا واقف‌اند به اینکه چه کار می‌خواهند بکنند.

2. جذب سرمایه:

یکی از دلایلی که کسب و کارها به سراغ شتاب دهنده ها می‌روند، جذب سرمایه است. شتاب دهنده ها به طور معمول سرمایه بذری  seed money را در اختیار شتاب‌ دهنده هت قرار می‌دهند. اینکه میزان این سرمایه چقدر باشد بسته به اینکه کسب و کار شما چه چیز باشد متغیر است.

3. تمرکز:

یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی کسب و کار هاروارد، آن‌ها به طور معمول یک روند 3 تا 6 ماهه را می­‌گذرانند. این زمان فشرده‌ای است که شرکت‌کنندگان مجبور به تمرکز و پیشرفت کار خود هستند.

4. یادگیری:

یادگیری قسمت بزرگی از این فرآیند است. در سمینارها، کارگاه‌ها و ایونت‌ها شرکت کنید و از مربیانی باتجربه که سال‌ها در یک حوزه‌ی مشخص فعالیت داشته‌اند و آشنا به محیط و حوزه‌ی کاری خودشان هستند، کمک بگیرید.

5. شبکه‌ سازی:

در طول دوره‌ی شتاب‌دهی، کارآفرینان برای همکاری با همتایان خود، ارائه‌دهندگان خدمات پشتیبانی صنعت و سرمایه‌گذاران بالقوه فرصت‌های زیادی که بسیار ارزشمند و مهم هستند، خواهند داشت و شبکه‌سازی می‌کنند.

6. Demo Day:

در نهایت به روز رونمایی می‌رسیم که demo day نام دارد. در این روز اعضای تیم‌های استارت‌آپی که دوره‌ی شتاب‌دهی را به پایان رسانده‌اند، در فرصتی که در اختیارشان قرار داده می‌شوند می‌توانند ایده‌های کسب و کاری و فعالیتی را که در حال انجام آن هستند، به سرمایه‌گذاران توضیح دهند.

 

كاركردهای اصلی شتاب دهنده کسب و کار چیست؟

اگر بخواهیم اشاره‌ای فهرست وار داشته باشیم باید بگوییم:

تامين سرمايه در ازاي سهام (5 تا 20درصد)

تامین زیرساخت های لازم در حوزه لیزر

آموزش هاي تخصصي

ايجاد دسترسي به مربيان كسب و كار و كارآفرينان با تجربه براي انتقال دانش و تجربه

ارتباطات راهبردي با شركت ها، سازمانها و شبكه هاي مشتريان

پرورش: ايجاد فضاي تجربه كردن هاي مديريت شده در مدت زمان محدود

ترويج پشتكار و نترسيدن از شكست

جلب توجه رسانه ها، تبليغات و بازارايي غير مستقيم براي استارتاپهاي تحت پوشش

منتورينگ حرفه اي و موثر

 

شتاب دهنده کسب و کار چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

به طور خلاصه می‌توان گفت:

تيم سازي و خدماتي منابع انساني

تامين سرمايه در سطح كلان

ساختار سازي شركتي

دفتر كار، تجهيزات و امكانات

خريد و ادغام شركت ها

توسعه منطقه اي و بين المللي

زیرساخت های لازم در فناوری لیزر

 

چه دلایلی برای مجاب کردن استارت آپ یا کسب و کار برای پیوستن به شتاب دهنده کسب و کار وجود دارد؟

 

چه دلایلی برای مجاب کردن استارت آپ یا کسب و کار برای پیوستن به شتاب دهنده کسب و کار وجود دارد؟

 

اگر همچنان برای کمک گرفتن از یک شتاب دهنده کسب و کار تردید دارید، فهرست فواید زیر را مرور کنید:

  1. به تایید رساندن فرضیات
  2. افزایش سرعت در یادگیری و پرش از منحنی یادگیری
  3. شتاب گرفتن در رشد، سرعت گرفتن در توسعه
  4. افزایش اعتماد و تقویت اعتبار
  5. تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان
  6. قرار گرفتن در رادار رسانه ها و مخاطبان
  7. جذب استعدادهای برتر
  8. ایجاد روابط بهتر و بیشتر و توسعه شبکه های ارتباطی
  9. پیوست به جامعه استارت آپی
  10. پیشگیری از مشکلات و کاهش ریسک
  11. محک زدن مدوام

 

و حالا اگر خواستار این هستید که به کسب و کار خودتان شتاب بدهید، دکتر سید احمد سیدی مطلق بنیانگذار پزشک کسب و کار در کنار شماست.

لطفا لبخند بزنید، خود را باور داشته باشید و به ما بپیوندید.

 

انتخاب کسانی که خود را باور دارند

 

 

تگ ها: شتاب دهنده کسب و کار