کسب و کار بدون کارخانه

کسب و کار بدون کارخانه چیست؟

 

از دوران کودکی‌مان، آدم‌های پولدار در ذهن ما مساوی با افراد صاحب کارخانه تعریف شده‌اند اما چند دهه از آن روزها گذشته است و خبر خوب برای همه این است که می‌توان کارآفرین بود، می‌توان صاحب کسب و کار شد اما مالک محلی به اسم «کارخانه» نبود. کسب و کار بدون کارخانه، یک مدل پذیرفته شده در دنیای اقتصادی امروز است و راستش را بخواهید به کمک آن می‌توان با دردسر کمتر به پول بیشتر رسید! کسب و کار بدون کارخانه در یک کلام، کمی هوش می‌خواهد و مقدار بسیار زیادی جرأت و مقدار بسیار بسیار زیادی برنامه‌ریزی و در نهایت، مقدار بسیار بسیار بسیار زیادی تلاش. گزینه‌ی «مشاوره برای کسب و کار بدون کارخانه» را در این فهرست نیاوردیم به این دلیل که از بس بدیهی و واضح است، همه می‌دانند که به عنوان اولین قدم باید برداشته شود! همین نوشته‌ای که الان مشغول خواندن آن هستید، اولین گام شما در راستای گرفتن مشاوره است. با ما همراه باشید تا با هم بدانیم کسب و کار بدون کارخانه اصلا چه چیز، هست و چه چیز نیست؟

 

کسب و کار بدون کارخانه چیست؟

زمانی که شما با در دست داشتن کمترین میزان تجهیزات، امکانات و زیرساخت ها دست به تولید محصولات می‌زنید، در اصطلاح این کار شما را یک عمل تولیدمحور می‌نامند که در نهایت منجر به امر کسب و کار بدون کارخانه می‌شود. بنابراین محدودیت سرمایه گذاری ویژگی اصلی کسب و کار بدون کارخانه است. یک اصل مهم در کسب و کار بدون کارخانه در سطوح بزرگتر، برون سپاری است؛ یعنی فرآیندهایی در مسیر تولید شما وجود دارد که به سفارش شما و در محلی دیگر انجام می‌شود و بعد خروجی آن برای تکمیل شدن و خلق محصول توسط خودتان به شما تحویل داده می‌شود.

یادمان باشد کسب و کار بدون کارخانه هنوز در ایران به طور جدی آغاز به کار نکرده است، اما با توجه به برخی مشکلات اقتصادی که درگیر آن هستیم، کسب و کار بدون کارخانه به کمک اقتصاد و تولید کنندگان خواهد آمد و مثل همیشه کسانی که زودتر از دیگران به فکر شیوه‌های نو هستند، سود بیشتری خواهند برد. کسب و کار بدون کارخانه بر روی قیمت کالاها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد و باعث می‌شود قیمت بسیاری از محصولات به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

 

تاریخچه برون سپاری به عنوان یک اصل در کسب و کار بدون کارخانه

امروزه برون سپاری یک تصمیم استراتژیک توسط بنگاه‌هاست که با هدف کاهش هزینهها صورت میگیرد. تا قبل از اواســط دهه  1980شــرکت‌ها به دنبال خرید و تصاحب ســایر شــرکتها (یکپارچگی عمودی) و متنوع کردن کســب‌وکار خود به منظور کاهش ریســک و مخاطرات آن بودند.

این واژه نخستین بار در سال  1989برای تشریح تصمیم شرکت کداک جهت واگذاری انجام فعالیتهای فناوری اطلاعات خود به یکی از شرکتهای تابعه آی‌بی‌ام به‌عنوان یک استراتژی بهکار رفت. با این حال، این روش در گذشــته به‌کرات مورد اســتفاده قرار گرفته بود. به‌عنوان مثال در زمان رومیها واگذاری فعالیت جمع‌آوری مالیات به پیمانکاران نخســتین شکل برون ســپاری بوده اســت. در قرن هجدهم و نوزدهم در انگلســتان عملیات نگهــداری چراغهای خیابانهــا، مدیریت زندانها، نگهداری بزرگراهها فعالیتهای واگذار شــده به پیمانکاران بوده است. همچنین در فرانسه ساخت و مدیریت خطوط راه آهن و توزیع آب برون سپاری شده‌اند. در دهه70 برون سپاری فقط شامل مسائل مربوط به صادرات بود. ولی به‌تدریج موسسات. بیشتر و بیشتری متوجه شدند که آنها نمیتوانند در بیش از یک یا دو رشته فعالیت تخصصی داشــته باشند. این مســاله آنها را وادار کرد از حوزه‌های مختلف کاری رها شوند و آنها را به متخصصان آن حوزه واگذار کنند. بر اساس تحقیقی که مجله فورچون  Fortuneانجام داده، بیش از  90 درصد ارگانهای تجاری امروزه از ارائه‌دهندگان ســرویس و خدمات خارجی اســتفاده می‌کنند. افزایش دامنه استفاده از برون‌سپاری حتی در میان بنگاه‌های کوچک در بازار صنعتی، ناشی از بالا رفتن فشارهای رقابتی و گسترش روند جهانیسازی است.

 

چه توجیهی برای شروع کسب و کار بدون کارخانه وجود دارد؟

استفاده از زیرساخت‌های موجود

یکی از مزیت‌های موجود در تولید بدون‌کارخانه استفاده از زیرساخت‌های موجود است. در این مورد تولیدکنند‌گان نیازی به تأسیس مجدد کارخانه‌ها و تأمین هزینه‌های زیادی ندارند، بلکه این کار را به کارخانه‌هایی می‌سپارند که فضای خالی برای تولید دارند. این باعث می‌شود که از زیرساخت‌های موجود در کشور نهایت استفاده را ببرند.

 

ثبت برند بدون نیاز به وجود کارخانه

وقتی تولیدکننده بخواهد شرکت و یا کارخانه‌‌ای را احداث کند نیازمند داشتن یک برند معتبر است. اما اگر بخواهد از شیوه کسب و کار بدون کارخانه استفاده کند می‌تواند برند خود را انتخاب و ثبت کند و در عوض سیستم بازاریابی و برندینگ را برای خود ایجاد کند بدون اینکه نیاز به تاسیس کارخانه‌ای داشته باشد.

 

برون سپاری تولید

یکی از بزرگترین مزیت‌های تولید بدون‌کارخانه برون سپاری تولید است. یعنی تولیدکننده‌ای که قصد تولید محصولی را دارد این کار را به کارخانه‌های دیگر واگذار می‌کند و آن‌ها فرآیند تولید را پیش خواهند برد. یعنی افرادی که کارخانه دارند با صاحبان برند به توافق می‌رسند تا تولید محصولات صاحب برند را انجام دهند.

 

افزایش اشتغال زایی

وقتی افراد از کسب و کار بدون کارخانه استفاده کنند می‌توانند با به کارگیری بخش‌های غیرفعال و خاموش شده کارخانه‌ها، چرخ تولید آن‌ها را دوباره به کار بیندازند. این کار باعث رشد تولید و افزایش اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد.

 

 افزایش صادرات

این روش در بسیاری از کشورها انجام شده و سوددهی آن مورد اثبات قرار گرفته است. کشورهای مختلف از آن برای بالا بردن میزان صادرات استفاده می‌کنند. کسب و کار بدون کارخانه در شرایط منعطف‌تری صورت می‌گیرد و می‌تواند تقاضاها و نیازهای بازار را مورد توجه خود قرار دهد.

 

 افزایش تولیدات مشاغل خانگی

کسب و کار بدون کارخانه فقط مختص به شاخه صنعت نیست، وقتی بتوانیم از مشاغل خانگی نیز حمایت کنیم، در واقع از کسب و کار بدون کارخانه حمایت کرده‌ایم. در این نوع از تولیدات بدون هزینه برای ساخت مکان‌های ویژه برای کسب و کار می‌تواند به سوددهی خوبی رسید و این کمک می‌کند تا مشاغل خانگی رشد و گسترش پیدا کند.

 

کمک به کاهش آلودگی هوا

کسب و کار بدون کارخانه به کاهش آلودگی هوا و کاهش تردد کمک می‌کند. وقتی کسی بخواهد یک کارخانه تأسیس کند باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد، از جمله حمل و نقل، آسیب های زیست محیطی و … اما وقتی از ظرفیت موجود در یک کارخانه و یک تولیدی برای تولید محصول خود استفاده کند، از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

 

 تبدیل به متخصص تولید

با ایجاد و رونق چنین فضای تولیدی در کشور، واحدهایی که تنها کارشان تولید است، به وجود خواهند آمد. در نتیجه این بنگاه ها روز به روز از تکنولوژی و تکنیک های نوین تری برای تولید استفاده می کنند. تحت چنین شرایطی سایر کشورها نیز به این بنگاه ها سفارش تولید خواهند داد.

 

آنچه باید قبل از اقدام برای داشتن کسب و کار بدون کارخانه بدانید

*اگر شما به عنوان یک کارآفرین قصد راه اندازی یک تولیدی را با استفاده از استراتژی کسب و کار بدون کارخانه دارید، باید ابتدا در مورد ظرفیت های بازار، میزان تقاضا برای محصولات مورد نظر، قابلیت فروش محصولات و غیره به خوبی تحقیق کنید. تحقیقات بازار روشی برای کسب اطمینان از موفق شدن یا نشدن چنین استراتژی‌ای در حوزه مورد نظر است. بنابراین، قبل از دست زدن به هر عملی در این جهت، باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت بازار را در دست داشته باشید تا بتوانید میزان فروش خود را پیش بینی کنید.

 

*کسب و کار بدون کارخانه، به معنای نبودن کارخانه در فرآیند تولید نیست، بلکه به این معناست که میزان دغدغه‌ها و مشکلات ناشی از کارخانه داری برای صنعتگر به حداقل می‌رسد، چراکه از منابع و امکانات دیگر نیز بهره میگیرد و کارخانه بیشتر جایگاه تکمیلی می‌یابد.

 

*صرفهجویــی در هزینههــا، به حداقل رســاندن تعداد کارکنان و تغییــرات آنها، تمرکز روی شایســتگیها و توانمندیهای اصلی، انعطاف‌پذیری، کاهش موجودی انبار، دستیابی به دانش فنی، حسابگری، دسترسی به آخرین تکنولوژی اولین فایده‌هایی است که دست شما را می‌گیرد.

*کنتــرل کیفی، فرآیند مناقصه، حفظ همــکاری بلند مدت، انحرافات زمانی، عدم اطمینان از آموزش پرسنل جدید هم اولین خطراتی است که شما را تهدید می‌کند.

.

دسته‌بندی کالاها در کسب و کار بدون کارخانه در شبکه تولید جهانی

کالاهـا و محصـولات سـرمایهبر:

تولیــد کالاهایی کــه نیاز به تجهیــز کارخانه وســرمایهگذاری بســیاری دارد؛ مثلا قطعات خودرو که بعضا توسط خودرو سازان با برند جهانی ســفارش داده میشود، همچنین تولید قطعات الکترونیکی ،قطعات ماشین آلات صنعتی و غیره.

کالاها و محصولات کاربر:

 این کالاها بر اســاس نیروی کار ارزان و دســترس بودن منابع انسانی بسیار صورت میگیرد. مانند تولید پوشاک، کفش، لوازم ورزشی (کشورهای چین، ویتنام، هند، بنگلادش)

رویکردها

یک رویکرد مبتنی بر کارآفرینی است (که در آن خلاقیت و نوآوری از همه چیز مهمتر است) و در جریان آن، کارآفرین با بسیج کردن منابع و امکانات، کسب وکار کوچکی را راه اندازی میکند و به مرور آن را گسترش میدهد. مانند آدیداس، ریبوک، مایکروسافت. رویکرد دیگر مبتنی بر سرمایهگذاری است و اساسا بر استفاده از منابع مالی راه اندازی می شود.

 

آثار کسب و کار بدون کارخانه در جامعه

*اثرات در زمینه کسـب و کار:

کاهش هزینه سرمایهگذاری، امکان تولید برای طیف بیشتری از علاقمندان به تولید فراهم میشود. تکیه بر داراییهای نامشهود از قبیل منابع انسانی خلاق و کارآمد، و برند است.

*اثـرات از دیـدگاه کلان اقتصادی:

اســتفاده از ظرفیتهای بلااســتفاده ملی باعث افزایش درآمد واحدهای تولیدی میشود. بنابراین از یکسو، توجیه اقتصادی طرح‌های تولیدی بهبود یافته و از ســوی دیگر، مالیات پرداختی بنگاه‌های تولیدی افزایش خواهد یافت. از ســرمایهگذاری مجدد و اتلاف ســرمایههای ملی جلوگیری خواهد شــد. باعث افزایــش میزان بهــره‌وری امکانات موجود و بنگاه‌های تولیــدی و در نتیجه بهبود تولید ناخالص ملی می شود. همچنین موجب رشد تولید ناخالص ملی، توسعه رفاه اجتماعی و حفظ و افزایش سطح اشتغال (کاهش نرخ بیکاری) میشود.

تصمیم نهایی

ممکن است شما هم با در نظر گرفتن توانایی و امکانات خود، تصمیم گرفته باشید نوعی از کسب و کار بدون کارخانه را تجربه کنید. کارخانه کسب و کار در کنار شماست تا این رویا را به انجام برسانید.

ابتدا خود را باور کنید، بعد لبخند بزنید و در آخر با ما تماس بگیرید.

در کنارتان هستیم.

 

تگ ها: کسب و کار بدون کارخانه چیست کسب و کار بدون کارخانه کسب و کار بدون کارخانه چیست؟ کسب و کار بدون خط تولید کسب و کار بدون کارخانه در ایران