پرورش گل و گیاه

پرورش گل و گیاه کسب و کار لطیف و پولساز

 

برای صحبت کردن درباره پرورش گل و گیاه اجازه بدهید اول یک واقعیت را با هم مرور کنیم: احتمالا شما هم در زندگی‌تان یک رفیق دارید که تا حالا هزار بار به شما پیشنهاد داده یک روز ساعت 5 صبح به بازار گل بروید و مقدار خیلی زیادی گل را به قیمت خیلی کم تهیه کنید! و البته این روز موعود هیچ وقت فرا نرسیده! باید به اطلاع‌تان برسانیم قبل از شما، بوده‌اند کسانی که به چنین وعده‌ای عمل کرده‌اند و نه تنها یک روز، بلکه هر روز صبح ساعت 5 از خواب بیدار شده‌اند و امروز، هم در پرورش گل و گیاه برای خودشان بازاری دارند و هم به سود خوبی دست پیدا کرده‌اند. اگر شما هم تصمیم نهایی را گرفته‌اید و می‌خواهید یکی از همین افراد باشید این مقاله را بخوانید:

قبل از شروع پرورش گل و گیاه، این سوالات را از خودتان بپرسید:

چه گل و گیاهی پرورش دهیم؟

چقدر سرمایه کنار بگذاریم؟

از کجا شروع کنیم؟

سطح درآمد پرورش گل و گیاه دست کم چقدر باید باشد تا راضی کننده باشد؟

کدام گل و گیاه طرفداران بیشتری دارند؟

 

برای پرورش گل و گیاه از کجا شروع کنیم؟

در ابتدا باید مشخص کنید که در چه شرایط آب و هوایی و در چه منطقه‌ای قصد پرورش گل وگیاه دارید! با توجه به نوع آب و هوای هر منطقه می‌توانید در ضمینه گیاهی که با آن شرایط سازگار است شروع کنید. به عنوان مثال شهرهای شمالی کشور کاملا مناسب برای پرورش گل و گیاهان زینتی هستند. در این شهرها که رطوبت هوا مناسب برای گیاهان است، پرورش گل‌های آپارتمانی و گلخانه‌ای نیز می‌تواند درآمد زیادی داشته باشد. باز هم با توجه به نوع آب و هوای منطقه، در شهر کرج یا تبریز محل مناسبی برای پرورش کاکتوس است. همچنین در شهر تهران می‌توان انواع خاص دیگری را پرورش داد. پیشنهاد ما برای شروع کار گیاهانی هستند که نیاز به مراقبت کمتری جهت تکثیر دارند! همچنین با گل و گیاهانی شروع کنید  که از طریق پاجوش‌های‌شان تکثیر می‌شوند و گرمای کمتری برای رشد و تکثیر می‌خواهند. گیاهانی را که از طریق پاجوش تکثیر می‌شوند به راحتی از هر گلدان حدود پنج گلدان دیگر می‌توانید تکثیر کنید و این بسیار مناسب است. گیاه آپارتمانی سرخس از جمله گیاهانی است که از طریق پاجوش نیز قابل تکثیر است.

 

یک هشدار مهم برای اولین قدم‌های پرورش گل و گیاه

در ابتدای کار توقع چندان زیادی از کسب درآمد و سود نداشته باشید! زیرا هزینه‌های اولیه مانند تجهیز گلخانه و هزینه خرید یا اجاره زمین به مراتب زیاد خواهد بود! همچنین اگر گلخانه شما کوچک باشد در ابتدای کار (سال اول) به طور خوش‌بینانه دخل و خرج‌تان باهم برابر خواهد شد و سود کمی خواهید کرد. از سال دوم به بعد همچنان که تجربه شما افزایش پیدا می‌کند با همان امکانات کم و گلخانه کوچک می‌توانید در آمد خوبی کسب کنید. قطعا با افزایش گلخانه و یا تکثیر بیشترگیاهان این سود نیز افزایش می‌یابد. در ادامه با افزایش تکثیر گیاهان و انتخاب گلخانه بزرگ‌تر نیاز به نیروی انسانی بیشتری خواهید داشت! البته به این نکته توجه کنید که در فصول سرد مانند زمستان فروش گل وگیاه کاهش خواهد یافت! اما در اواخر زمستان و علی‌الخصوص نزدیک به عید نوروز بازار گل و گیاه رونق می‌گیرد و نیاز به خارج کردن گیاهان از زمین و قرار گرفتن آن ها در گلدان است. در نتیجه حجم کار بیشتر خواهد بود و این قضیه در تابستان که گیاهان نیاز به تعویض گلدان دارند صدق می‌کند.

 

پرورش گل و گیاه را با کدام گزینه شروع کنیم؟

از جمله عواملی که موجب کسب تجربه در سال اول کاری خواهد شد، پی بردن به نیاز بازار است! به طور مثال خرید گل آپارتمانی آگلونما و آنتوریوم به خاطر تنوع رنگ و سازگاری با محیط آپارتمان طرفداران فراوانی دارند! از جمله گیاهان آپارتمانی که پرطرفدار است می‌توان کاج مطبق را نام برد! که در هر اقلیمی و با هر آب و هوایی می‌توان از آن نگهداری کرد. یک ایده دیگر برای تکثیر گل و گیاه بونسای است که در بازار جهانی و ایران بسیار پر رنگ شده است.

 

چگونه برای پرورش گل و گیاه بازاریابی کنیم؟

 از روش‌های بازاریابی اولیه برای فروش گل و گیاه فضای مجازی و ایجاد آگهی در سایت‌های خریدوفروش است. اگر گلخانه ندارید و توان زدن آن را نیز ندارید می‌توانید گیاهانی که مراقبت کمتر نیاز دارند را از گلخانه دریافت کرده به آها رسیدگی کنید و درصد سودی را برای خودتان بردارید. شما می‌توانید گل‌های پرورشی خود را به گلخانه‌های مختلفی برده و آن‌ها را به‌طورکلی به فروش برسانید یا می‌توانید با درج آگهی گل و گیاهان پرورشی خود را به فروش برسانید. فروش گل و گیاهان خود به فروشگاه‌های تزئینات ماشین عروس و همچنین دیگر فروشگاه‌های طراحی تم جشن‌های مختلف یکی دیگر از بازارهای فروش گل و گیاه زینتی به‌حساب می‌آید. اگر قصد پرورش گیاهان خانگی رادارید می‌توانید با شناسایی و مطالعه بفهمید که چه نوع گل‌هایی بازار فروش بهتری دارند و این‌گونه گل هارا پرورش دهید. همچنین می‌توانید در کنار فروش و پرورش گل دوره‌های طراحی گلدان و دسته‌گل و همچنین دیگر کارهای طراحی برای جشن‌ها را آموزش‌دیده و انجام دهید و سود بیشتری ببرید.

 

پرورش گل و گیاه با مشتریان عمده قوت می‌گیرد

یک مشتری عمده گل و گیاه، این روزها، شهرداری ها هستند. شهرداری‌ها بخش مهمی از بودجه خود را به زیباسازی شهری اختصاص می‌دهند و در این میان گل جایگاه ویژه‌ای دارد. بنابراین قبل از هر کاری با شهرداری شهرتان ارتباط بگیرید و ببینید که معمولا چه محصولاتی استفاده و با چه ساز و کاری (مناقصه یا ...) تامین کننده‌های خودشان را تعیین می‌کنند. البته آنها ممکن است کار را به شرکت‌های طراحی و اجرای فضای سبز واگذار کنند که در این جا شما باید با این شرکت‌ها ارتباط بگیرید. علاوه بر شهرداری‌ها با تعداد زیادی از گل‌فروشی‌های شهر هم مذاکره کنید و درباره شرایط معامله و محصولات پرطرفدار پرس و جو کنید. در نهایت در کنار این دو روش، فروش مستقیم را هم در دستور کار قرار دهید. از طریق وبسایت یا شبکه های اجتماعی، چاپ و انتشار تبلیغات کاغذی و همچنین تبلیغ چهره به چهره بین آشنایان، همسایگان و اقوام، محصولات خود را معرفی کنید و به صورت مستقیم بفروشید.

 

هزینه پرورش گل و گیاه چقدر است؟

درباره هزینه‌های اولیه لازم برای این کسب و کار، قطعا مهم ترین قلم، تهیه و تجهیز یک فضای گلخانه‌ای مناسب است. این کار را شرکت‌های مربوطه برای شما انجام می‌دهند و حق‌الزحمه خود را می‌گیرند. گلخانه‌ها معمولا به شکل‌های مختلفی ایجاد می‌شوند؛ مثلا از نظر شکل نوع تونلی مشهورتر است.

از نظر نوع عایق پوشاننده نیز ممکن است شیشه یا پلاستیک استفاده شود و مجموعه اینها باعث می‌شود که هزینه‌ها متغیر باشد. هزینه احداث گلخانه وابسته به نوع از متری 20 تا بیش از 100 هزار تومان متغیر است. اما در مجموع برای سرپاکردن یک اسکلت 100 مترمربعی و عایق بندی آن به پنج تا 10 میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

البته گرانی اخیر آهن‌آلات باعث می‌شود که هزینه اسکلت توسط شرکت‌های مجری دوباره محاسبه و نرخ‌های جدیدی اعلام شود. علاوه بر اسکلت و عایق بندی، وابسته به نوع محصول تولیدی و همچنین تغییرات دمای هوا، نیازمند سیستم های گرمایشی و گاهی سرمایشی هستید که هزینه‌ای زیر 10 میلیون خواهد برد.

برای سیستم آب رسانی هم یکی دو میلیون تومانی کنار بگذارید و در نهایت برای تهیه خاک مناسب و تقویت آن (انواع کود شیمیایی یا حیوانی که وابسته به نوع محصول تجویز می شود) هم یک تا سه میلیون در نظر بگیرید. از این رو در مجموع باید چیزی حدود 20 تا 25 میلیون تومان برای یک گلخانه جمع و جور 100 مترمربعی کنار بگذارید.

 

آیا پرورش گل و گیاه مجوز می‌خواهد؟

فرایند دریافت مجوزهای لازم معمولا به این صورت است که شما با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی شهرستان خود، ابتدا درخواست جواز تاسیس می‌کنید. بعد از ارائه تقاضانامه و برخی مدارک اولیه، این جواز به شما داده خواهد شد. سپس می توانید گلخانه و تجهیزات خود را خریداری و تجهیز کنید و بعد با مراجعه مجدد پروانه بهره برداری بگیرید. معمولا در این فرایند برخی مدارک و مستندات از شما تقاضا می شود از جمله گواهی ایمنی گلخانه احداث شده، گواهی مدرک آموزشی شما (مثلا مدرک تحصیلی مرتبط با مدرک شرکت در دوره فنی و حرفه ای)، فرم بازدید کارشناس مربوطه و در نهایت مدارک هویتی شخصی شما. این فرایند ممکن است کمی زمان بر باشد اما هزینه چندانی برای شما در بر نخواهد داشت.

اگر پرورش گل و گیاه با روحیات شما هم سازگار است، بدانید که دکتر سید احمد سیدی مطلق پزشک کسب و کار در کنار شماست تا این قدم زیبا را در زندگی خود بردارید.

با ما تماس بگیرید.

 

تگ ها: پرورش گل و گیاه پرورش گل و گیاه با ده میلیون پرورش گل و گیاه خانگی پرورش گل و گیاه از کجا شروع کنیم