پرورش شترمرغ از جوجه کشی تا پرورش کامل

پرورش شترمرغ از جوجه کشی تا پرورش کامل

امروزه گرایش اغلب افراد به سمت شغل های جدید بیشتر شده است. از جمله شغل هایی که افراد گرایش زیادی به تاسیس آن ها کرده اند، پرورش پرندگانی چون بوقلمون، شترمرغ و... می باشد. سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعاً پرورش طیور باعث افزایش سود مالی می شود؟
 آیا ضرر و زیانی در این شغل ها وجود ندارد و هر کسی می تواند به راحتی اقدام به تاسیس این گونه مراکز کند؟
 در پاسخ باید بگوییم پرورش طیور برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان به راحتی شغل دارند، شغلی سخت و پیچیده بوده و نیاز به مراقبت های بسیار زیادی دارد. ما سعی کرده‌ایم تا حدودی شما را با شرایط قبل از تاسیس این گونه مراکز آگاه سازیم. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا شما را با نحوه گرفتن مجوز، شرایط ساخت، شرایط مناسب برای نگهداری شترمرغ و بازار فروش آن آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

 

پرورش شترمرغ
شتر مرغ را بیشتر بشناسیم

قبل از اینکه تصمیم به احداث پرورش شترمرغ بگیرید این پرنده زیبا و جذاب را بیشتر بشناسید. شترمرغ ها دارای جثه بسیار بزرگ با پاهایی بلند می باشند. معمولاً سرعت دویدن آن ها در ۷۰ کیلومتر بر ساعت است. شترمرغ نر دارای پرهای سیاه و انتهای پر سفید رنگ و درخشان و با پاهایی قرمز و شترمرغ ماده دارای پرهای خاکستری می باشد. به این نکته توجه کنید شترمرغ ها بسیار جنگجو می باشند مخصوصا در زمان جفت گیری.

 

تاسیس مراکز پرورش شترمرغ
تاسیس مراکز پرورش شترمرغ

تمامی کارها در کنار سودی که برای افراد دارند شامل ضرر هایی هم می باشند. اگر افراد در حیطه شغلی خود اطلاعات کافی نداشته باشند به جای سود زیاد، ضرر و زیان های بیشتری می بینند. ما به شما پیشنهاد می دهیم قبل از اقدام به تاسیس مرکز پرورش شترمرغ، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا مانع  ضرر شما در این حیطه کاری شود.
 

راهکارهای مختلف برای پرورش شترمرغ

1. پرورش کامل
در مرحله پرورش کامل صفر تا صد کار به عهده خودتان می باشد. در این مرحله شما مولد هایی را دارید که عمل تخم گذاری را انجام می‌دهند. سپس جوجه کشی توسط خودتان انجام می‌شود و پرورش جوجه‌ها تا زمان بزرگ شدن به عهده خودتان است.


2. پرورش مولد 
در این مرحله هدف پرورش دهندگان شترمرغ فقط فروش تخم شتر مرغ می باشد. بر همین اساس آن ها اقدام به پرورش مولد می‌کنند و تخم های آن ها را به فروش می‌رسانند.


3. جوجه کشی
 همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم برخی از مزرعه داران فقط به پرورش مولد می‌پردازند و تخم تولید می‌کنند و خود عمل جوجه کشی انجام نمی دهند. در این بین برخی دیگر از پرورش دهندگان شترمرغ فقط عمل جوجه کشی را انجام می دهند. بر همین اساس دستگاه های جوجه کشی  تهیه کرده و تخم را خریداری کرده و بعد از عمل جوجه کشی جوجه های یک روزه را به فروش می رسانند.


4. پرورش جوجه های یکروزه تا زمان کشتار
بعد از تمامی مراحلی که به آن اشاره کردیم، پرورش دادن جوجه ها یکی از  راحت ترین و کم هزینه ترین روش ها می باشد که برای  تازه کارها بسیار مناسب می باشد.


پرورش شترمرغ ها معمولاً به چه صورتی انجام می‌شود؟

اگر از توضیحات بالا متوجه شده باشید در میابیم که پرورش شترمرغ یک فعالیت کاملاً گروهی و منطقه‌ای است و کمتر کسی پیدا می شود که صفر تا صد عمل پرورش شترمرغ را به تنهایی انجام دهد. در این میان در یک منطقه و با توجه به هماهنگی‌های قبلی گروهی عمل تخم گذاری را برعهده دارند، گروهی فرایند جوجه کشی را انجام می دهند و گروهی پروار کردن جوجه های یک روزه را بر عهده می گیرند. تمامی افراد با کمک یکدیگر و در کنار هم به راحتی پرورش شترمرغ را انجام می‌دهند.


 چگونه مجوز پرورش شترمرغ بگیریم؟

بعد از خواندن مطلب بالا و شناخت کامل از شترمرغ و افزایش آگاهی‌های لازم برای پرورش شترمرغ، اگر هنوز هم تصمیم به پرورش شترمرغ دارید قبل از هر کاری باید اقدام به گرفتن مجوز کنید برای گرفتن مجوز انجام دادن مراحل زیر ضروری می باشد.
گرفتن مجوز مالکیت پرندگان
گرفتن مجوز حمل و نقل پرندگان
تهیه کردن چاهی جهت دفن تلفات ناشی از پرندگان
گذراندن مراحل بازرسی
داشتن تمامی موارد مورد نیاز جهت احداث پرورش شترمرغ از جمله ماشین های انتقال دهنده مواد، ضدعفونی کننده و...


شرایط لازم برای احداث پرورش شترمرغ

1. داشتن زمین مناسب
داشتن فضای مناسب برای نگهداری شترمرغ ها یکی از آیکون های بسیار مهم می‌باشد. چرا که شترمرغ پرنده ای است که بر خلاف سایر پرنده ها از جثه بزرگی برخوردار می باشد. بر همین اساس مکان نگهداری آن ها و مقدار فضای آن بسیار مهم است. اگر هدف از پرورش شترمرغ ها فقط نگهداری جوجه ها باشد به راحتی می‌توانید در یک فضای کوچک جوجه ها را نگهداری کنید. معمولاً در یک فضای ۲×۱۰ متری به راحتی می‌توان ۲۰ عدد جوجه شترمرغ را نگهداری کرد. ولی اگر هدف پرورش دادن جوجه ها باشد باید به فکر مکان نگهداری آن ها هم باشید. معمولا برای نگهداری یک دسته از شترمرغ ها که معمولاً یک نر و ماده است، فضایی  حدود ۳۰ در ۵۰ متر نیاز دارید تا شترمرغ ها به راحتی بتوانند در آن مکان ها بدوند. بر این اساس اگر شما ۶۰ عدد شترمرغ را خریداری کنید حداقل به فضایی حدود ۳۰ هزار متر مربع نیازمند هستید. معمولاً در تقسیم‌بندی شترمرغ ها آن ها را به گروه های سه تایی که دو ماده و یک نر، گروه‌های ۴ تایی، ۳ ماده و یک نر و گروه های چند تایی تقسیم بندی می کنند. ولی معمولا پیشنهاد ما به شما برای تقسیم بندی شترمرغ ها  گروه های سه تایی است. چرا که نگهداری و زیر نظر گرفتن آن ها راحت تر می باشد.
متاسفانه برخی از افراد تازه کار بدون در نظر گرفتن شرایط داشتن زمین اقدام به خرید جوجه به تعداد زیاد کرده و بعد از اینکه جوجه ها پروار شده و بزرگ می شوند، چون مکان مناسب برای نگهداری آن ها را ندارند با شکست کاری برخوردار می‌شوند. همچنین شما باید غیر از مکان مورد نیاز برای نگه داشتن جوجه ها مکانی را برای استراحت کارگرها و دفتر کار برای خود در نظر بگیرید.

2. تهیه سیستم گرمایشی مناسب برای نگهداری شتر مرغ ها
در دو هفته اول جوجه ها در طول شب به یک لامپ روشن با حرارت معمولی نیازمند هستند. معمولا شترمرغ ها به یک حرارت و گرمای متعادل نیاز دارند. دقت کنید که جوجه ها در مقابل حرارت مستقیم قرار نگیرند. همچنین به این نکته توجه کنید عمل گرمایشی به تمامی جوجه ها به یک اندازه اعمال شود‌.
3. رعایت نکات بهداشتی
برای جلوگیری از تلفات و خسارت های خیلی زیاد، رعایت کردن نکات بهداشتی یکی از مهمترین گزینه های مهم برای سود بیشتر می باشد. از آنجایی که اغلب شترمرغ ها هنگام مصرف مواد غذایی عادت به خوردن آب دارند، بر این اساس آب مصرفی آن ها خیلی زود کثیف می شود. در این میان شما باید در مدت زمان کوتاه اقدام به تعویض آب مصرفی کرده و بهداشت را رعایت کنید.
غذای مصرفی شترمرغ ها روزانه چه مقدار می باشد؟
یکی دیگر از آیکون های مهم برای شروع پرورش شترمرغ، توجه به غذای آن ها می باشد. معمولا شترمرغ ها روزانه ۲۹۰۰ گرم مواد غذایی مصرف می‌کنند. حال شما باید این میزان را در تعداد شتر مرغ هایی که نگهداری می کنید ضرب کرده و میزان غذای روزانه ی تمامی شترمرغ ها را مشخص کنید. مشخص کردن این میزان باعث می‌شود که شما تمام هزینه های لازم برای نگهداری شترمرغ ها را از قبل برآورد کرده و مانع ورشکسته شدن در این شغل شوید.

 

بهترین زمان کشتار شترمرغ ها چه زمانی می باشد؟

بعد از پروار شدن شتر مرغ ها، بهترین زمان برای کشتن آن ها و دادنشان به بازار، زمان ۱۰ تا ۱۲ ماهگی می باشد. معمولاً در این زمان وزن شترمرغ ها به ۱۲۰ کیلوگرم می رسد. گوشت خالصی که از این کشتار به دست می‌آید حدود ۴۵ کیلو بدون هیچ گونه ضایعات می باشد.

 

تگ ها: سرمایه پرورش شترمرغ