چرا در کسب و کارمان شکست می خوریم و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

 

چرا در کسب و کارمان شکست می خوریم و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

 

حتی شنیدن واژه ی شکست خوردن حس بدی را در درونمان ایجاد می کند. شکست خوردن اتفاقی می باشد که ممکن است برای کسب و کار های تازه تاسیس، کوچک و حتی کسب و کار های بزرگ و موفق نیز رخ دهد. اما این اتفاق بیشتر در کسب و کار های نوپا و کم تجربه رخ می دهد. البته مدیران هر کسب و کاری، در هر جایگاهی که قرار دارند، باید نسبت به کوچک ترین مشکلات و آسیب های وارد شده به پروژه و کارشان اهمیت قاعل شوند و برای از بین بردن و رفع این مشکلات تدابیری بیاندیشند. همین مشکلات بزرگ و کوچک را اگر رفع نشوند، منجر به آسیب های جدی و در نهایت شکست خواهند شد. در این مقاله سعی کرده ایم تا علت های شکست خوردن و راه هایی برای پیشگیری از آن و مشکلات کسب و کارتان به شما پیشنهاد دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا مشاغل دچار شکست و چالش های جدی می شوند؟

 

چرا مشاغل دچار شکست و چالش های جدی می شوند؟

مشاغل، به خصوص مشاغل نوپا؛ پایه و اساس چرخه اقتصاد کشور می باشند و متاسفانه بیشتر از نیمی از این کسب و کار ها در 5 سال اولیه کار خود شکست می خورند. برخی از مهم ترین دلیل هایی که موجب شکست کسب و کار ها می شود و بهتر است کارفرمایان از انجام این موارد دوری کنند:

1- انتخاب زمینه شغلی نا مناسب با شرایط، امکانات و توانایی های خود

اینکه افرادی تصمیم بگیرند کسب و کار ی را راه بیاندازند و هیچ سر رشته و اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشند و نتوانند خوب مدیریت کنند، اولین دلیل شکست خود را رقم زده اند. هرچه قدر هم سرمایه داشته باشند، اما نتوانند خوب مدیریت و کنترل کنند و فکر اقتصادی خوبی نداشته باشند، قطعا دچار چالش هایی می شوند که ممکن است به شکست ختم شود.

 2- نداشتن هدف و برنامه ریزی مناسب

 برای رسیدن به موفقیت در مسیر شغلی، داشتن هدف و برنامه ریزی وتجربه بسیار مهم می باشد. شما باید هدفتان را مشخص کنید و برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی مناسبی انجام دهید و این برنامه و هدف، مسیر شغلی سال های آینده شما را هم مشخص خواهد کرد و تاثیر مستقیمی بر روند سعود یا نزول کسب و کارتان دارد.

3- نداشتن سرمایه و سرمایه گذار

معمولا برای راه اندازی هر کسب و کار؛ یا یک مدیر پولدار لازم می باشد، یا یک اسپانسر که بخواهد در کسب و کار شریک شود. اگر هیچکدام ازین دو گزینه وجود نداشته باشد، پروژه حمایت مالی نخواهد شد و ادامه دادن مسیر شغلی، کار دشتواری خواهد شد و مشکلات و چالش هایی مالی ای ایجاد می شود که هرچقدر برنامه و هدف درستی در پیش داشته باشید، بدون داشتن آن سرمایه مورد نیاز آن قسمت از کار پیش نخواهد رفت و در کار وقفه ایجاد می شود و در صورت ادامه پیدا کردن این وضعیت، موجب ورشکستگی و شکست مجموعه خواهد شد.

4- عدم توجه به نیاز بازار و مشتریان

اینکه هر کسی در کار خودش فقط با سلیقه خود پیش رود قطعا کارش رونق نخواهد گرفت! مهم ترین نکته در فروش، نیاز مردم منطقه و کشورتان می باشد. باید در نظر داشته باشید اجناسی که تولید می کنید باب میل مشتریان می باشد؟ حاضرند آن را بخرند و استفاده کنند؟ اگر به این نکته توجه نکنید، فروش و در نتیجه سودتان کم خواهد شد و به کسب و کارتان صدمه وارد می شود.

5- کپی کردن از رقیبان و نداشتن خلاقیت

همیشه سعی کنید نسبت به رقیبانتان متفاوت باشید و مخاطبانتان ایده ها، شعار ها، خدمات و کالاهایی که شما برایشان ارائه می دهید را جای دیگری نبینند و فقط مختص شما باشد. از رقیبانتان به هیچ عنوان تقلید نکنید و اجناس، ایده ها و نحوه فروششان را عینا در کار خود تکرار نکنید این کار نه تنها برایتان سودی ندارد بلکه موجب ضررتان خواهد شد.

6- دایره اجتماعی ضعیف و بازاریابی نادرست

 برای بیشتر شناخته شدن و به رسمیت شناخته شدن برندتان، باید دایره ارتباطی قوی و گسترده ای داشته باشید همه کسانی که کسب و کاری راه می اندازند از اهمیت این قضیه به خوبی آگاهند و برای همین مراسمات و جلسه های مختلف می گیرند و تبلیغات گسترده انجام می دهند. اگر به خوبی شناخته نشوید، مشتریانتان و در نتیجه فروشتان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

7- نگرفتن مشاوره از افراد با تجربه و کاربلد

 سعی کنید از شکست های دیگران درس و از موفقیت هایشان الگو بگیرید. قطعا هر فردی چه کسب و کار خوب و موفقی داشته باشد و چه تازه تاسیس کرده باشد، در قسمت هایی از کارش دچار چالش و مشکلاتی شده است که در حل کردن آن ها احساس ناتوانی کرده و تجربیات و تدابیر خودش به تنهایی پاسخگوی حل این مشکلات نخواهد بود. در این شرایط باید با افرادی که تجربه بیشتر و کسب و کار موفق تری دارند مشورت کنید و از آن ها راهنمایی بگیرید. گاهی برای برخی افراد سخت می باشد که از همکاران یا رقیبانشان راهنمایی بگیرند و بهترین راهکار برای این افراد مراجعه به مشاوران کسب و کار و کسب مشاوره از آن ها می باشد.

 

چگونه از شکست خوردن کسب و کارهایمان جلوگیری کنیم؟

 

چگونه از شکست خوردن کسب و کارهایمان جلوگیری کنیم؟

  • بیش از اندازه روی یک قسمت از پروژه سرمایه گذاری نکنید تا در قسمت های دیگر دچار کمبود بودجه شوید. برای سرمایه ای که دارید به خوبی برنامه ریزی کنید.
  • تیم و گروهی که برای همکاری انتخاب می کنید، در روند کارتان تاثیر مستقیم و نقش مهمی دارند و چه خوب می شود اگر از افراد حرفه ای، منظم، کوشا و پر تلاش در کار استفاده کنید قطعا نتیجه بهتری خواهید یافت. همچنین برای رسیدن به هدف مشترک باید هماهنگی بین اعضای گروه وجود داشته باشد.
  • از نظرات افراد متخصص استفاده کنید و مشاوره کسب و کار انجام دهید تا در نهایت به نتیجه دلخواه و بازدهی ایده آل خود برسید.
  • در کسب و کارتان خلاقیت و نوآوری به خرج بدهید. مانند شعار مخصوصی، طراحی خاصی، فروش ویژه ای یا کالای به خصوصی و درکل چیزی که شما را مجزا سازد و وقتی جایی آن را مشاهده کنند یاد برند شما بیوفتند.
  • رقیبانتان را زیر نظر داشته باشید و علت های موفقیت و شکستشان را تحلیل و بررسی کنید و از آن ها تجربه کسب کنید و در حل مشکلات خود از این تجربیات استفاده کنید.
  • تبلیغات و برند سازی خوبی انجام دهید به گونه ای که توجه مردم و مخاطبان مورد هدف خود را جلب کنید. برای شناخته شدن کسب و کار ها تبلیغات از واجبات می باشد و تبلیغات گونه های متفاوتی دارد. مانند: تبلیغات محیطی، تبلیغات همسان و ویروسی، تبلیغات توسط بلاگر ها و اینفلوئنسر ها و همچنین سایر روش های تبلیغاتی که هر کدام از آن ها مزایای خود را دارند و می توانید از آن ها استفاده کنید تا مخاطبان بیشتری شما را بشناسند و در نتیجه مشتریانی بیشتری جذب کنید.
  • به نیاز مشتری و جامعه هدف خود اهمیت دهید و طبق آن نیاز ها کسب و کارتان را گسترش دهید تا شغلتان رونق بیشتری بگیرد.
  • ریسک پذیر باشید! گاهی در موقعیت هایی قرار می گیرید که باید برای پیشرفت و سود بیشتر ریسک هایی را به جان و مالتان بخرید تا بتوانید سعود کنید و کارتان را گسترش دهید.
  • بر روی تمامی قسمت ها، به خصوص قسمت های ضعیف و زیان آور مجموعه به خوبی تمرکز و تجزیه تحلیل کنید و سپس راه حل هایی برای حل مشکلات کوچک و بزرگ کسب و کارتان ارائه دهید. این قسمت ها می تواند شامل: خط تولید، قسمت فروش و بازاریابی، عملکرد پرسنل ها، رضایتمندی مشتریان و ... باشد.

 

نتیجه گیری

در این مطالب سعی کردیم علت های شکست و راه هایی برای جلوگیری از آن ها را برایتان ارائه دهیم. اما بسیاری علت ها و راه های دیگری وجود دارد که در قالب این محتوا نمی گنجید! قطعا شما تمامی علت هایی که یک کسب و کار دچار شکست می شود را بر حسب زمان و تجربه به خوبی خواهید شناخت. درست است که نباید مشکلات در کسب و کارتان را نادیده بگیرید و باید اهمیت زیادی به آن دهید. اما به این معنی نمی باشد که ترس و واهمه ی زیادی از شکست داشته باشید و این ترس و استرس در مجموع عملکردتان نتیجه منفی بگذارد. همیشه باید با امید و پشتکار به کارتان ادامه دهید و حتی اگر جایی شکست خوردید، قدرتمند تر از قبل با تجربه و اراده قوی تر از نو شروع کنید.

 

تگ ها: