خط تولید ماسک

خط تولید ماسک

 به طور کلی ماسک های بهداشتی را می توان به دو دسته ماسک های تنفسی و ماسک جراحی تقسیم بندی کرد.

1- ماسک های تنفسی

ﻣﺎﺳﮏ ﺗﻨﻔﺴﯽ وﺳﯿﻠﻪ ای ﭘﻮﺷﯿﺪﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از ﻓﺮد در ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺘﻨﺸﺎق ﻣﻮاد ﺧﻄﺮﻧﺎک و زﯾﺎن آور از ﺟﻤﻠﻪ ذرات ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺮد و ﻏﺒﺎر و ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﻮا و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دودﻫﺎ، ﺑﺨﺎرﻫﺎ و ﮔﺎزﻫﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎک ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺎﺳﮏﻫﺎی ﺗﻨﻔﺴﯽ، ﮔﺴﺘﺮه ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ از ﻣﺎﺳﮏﻫﺎی ﺳﺎده و ﯾﮑﺒﺎر ﻣﺼﺮف ارزان ﻗﯿﻤﺖ ﺗﺎ ﻣﺎﺳﮏ ﻫﺎی ﮔﺮاﻧﻘﯿﻤﺖ و ﭼﻨﺪﺑﺎر ﻣﺼﺮف ﻣﺜﻞ ﻣﺎﺳﮏ ﮔﺎز را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﻧﻮاﻋﯽ از ﻣﺎﺳﮏﻫﺎی ﺗﻨﻔﺴﯽ را در ﺷﮑﻞ ١ می بینید.

2- ماسک جراحی

ﻣﺎﺳﮏ ﺟﺮاﺣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﺎﺳﮏ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﯾﺎ ﻣﺎﺳﮏ ﺳﺎده ﺻﻮرت ﻧﯿﺰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد و اﻏﻠﺐ ﮐﺎرﮐﻨﺎن درﻣﺎن آن را اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺧﺮوج و ﭘﺮﺗﺎب ﺑﺎﮐﺘﺮی در ﻗﻄﺮات ﻣﺎﯾﻊ ﯾﺎ ذرات ﻣﻌﻠﻖ در ﻫﻮا از دﻫﺎن و ﺑﯿﻨﯽ ﮐﺎدر درﻣﺎن ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽروﻧﺪ.

اﯾﻦ ﻣﺎﺳﮏﻫﺎ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از ﻓﺮدی ﮐﻪ آن را ﭘﻮﺷﯿﺪه در ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺘﻨﺸﺎق ﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻬﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﻮا ﯾﺎ ذرات وﯾﺮوس ﻃﺮاﺣﯽ نشده اند و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﮏﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮن ﻣﺎﺳﮏ N95 و یا FFP ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ ﻣﻮاد، ﺷﮑﻞ و ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﻣﺤﮑﻢ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺑﻬﺘﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻤﺘﺮی دارﻧﺪ.

طبقه بندی ماسک ها

        ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻣﻠﯽ اﯾﻤﻨﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺷﻐﻠﯽ (NIOSH) مرجع طبقه بندی ماسک در آمریکاست. طبقه بندی   (NIOSH) فقط ﺑﻪ ﭘﺎﻻﯾﺶ ذرات ﻣﻌﻠﻖ در ﻫﻮا اﺷﺎره دارد و ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻣﺎﺳﮏ در ﺣﺬف ﮔﺎزﻫﺎی ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و ﺑﺨﺎرات ﻫﻮا اﺷﺎره ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. NIOSH  در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ٩ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی از ﻣﺎﺳﮏ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﺮی ﻣﺎﺳﮏ و ﺳﻄﺢ ﮐﺎراﯾﯽ آن اﯾﺠﺎد ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺑﺨﺶ اول ﺳﺮی ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﻓﯿﻠﺘﺮ، ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮑﯽ از ﺣﺮوف N,R یا P است ﮐﻪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻓﯿﻠﺘﺮ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻮاﺟﻬﻪ و ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ذرات  ﻣﻌﻠﻖ روﻏﻦ (ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، روان ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎ ، ﮔﻠﯿﺴﯿﺮﯾﻦ و ﻏﯿﺮه) را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ.

ﺗﻌﺎرﯾﻒ و ﮐﺎرﺑﺮد ﻫﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:

N: ﻣﺎﺳﮏﻫﺎی ﺗﻨﻔﺴﯽ ﻏﯿﺮﻣﻘﺎوم در ﺑﺮاﺑﺮ روﻏﻦ. اﯾﻦ ﻧﻮع ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ذرات روﻏﻦ وﺟﻮد ﻧﺪارد ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽرود

R: ﻣﺎﺳﮏﻫﺎی ﺗﻨﻔﺴﯽ ﻣﻘﺎوم در ﺑﺮاﺑﺮ روﻏﻦ. در ﺻﻮرت وﺟﻮد ذرات روﻏﻦ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽرود

P: ﻣﺎﺳﮏﻫﺎی ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺿﺪروﻏﻦ. در ﺻﻮرت اﺷﺒﺎع ذرات روﻏﻦ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽرود و ﻓﯿﻠﺘﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﻧﻮﺑﺖ به کار رود

بخش دوم ﺳﺮی ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﻓﯿﻠﺘﺮ، ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻄﺢ ﮐﺎراﯾﯽ ﻓﯿﻠﺘﺮ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ.

جدول 1: طبقه بندی ماسک های تنفسی براساس پرتکل NIOSH آمریکا

 

تگ ها: خط تولید ماسک خط تولید ماسک کارخانه کسب و کار