ایده های کارآفرینی در روستا، ساده و صمیمی

 

ایده های کارآفرینی در روستا، ساده و صمیمی

 

شاید اگه مهاجرانی که از روستا به پایتخت میان از ایده های کارآفرینی در روستا خبر داشتن، قید خانه و زندگی و اقوام خودشون رونمی‌زدند. بیشتر خانه‌های روستایی، بزرگ و ویلایی هستند و دل کندن از اون فضای دلچسب کار ساده‌ای نیست، به خصوص که این افراد مجبورند به کلی لایف استایل خودشون رو عوض کنند. اصلا چه چیزی باعث می‌شه که چنین تصمیمی بگیرند و برای گذران زندگی، از خیر همه چیز بگذرند؟

اونا از پتانسیل‌های پول در آوردن توی زادگاه خودشون خبر ندارند. شاید اگر ایده‌ های کارآفرینی در روستا رو مرور کرده بودن، به شکل زیباتری صبح رو به شب می‌رسوندن و از روزگارشون راضی‌تر بودن. برای پولدار شدن حتما نباید شهر کوچک یا روستای خودمون رو ترک کنیم. می‌تونیم بمونیم و راه آبادی و آبادانی رو از خودمون شروع کنیم.

شاید بپرسید چه جوری ، مثلا : تکنولوژی رو به روستا بیاریم!

یکی از ایده های کارآفرینی در روستا می‌تونه این باشه که اهالی رو ازاینترنت پرسرعت بهره‌مند کنیم. مردمان روستا غالبا از اینترنت با کیفیت و پرسرعت محروم هستن و این دردیه که نسل جدید قادر نیست به گوش نسل قبلی خودش برسونه تا فکری برای اون بکنن، چون که دنیای این دو نسل، کاملا با هم تفاوت دارن و درهای زیادی هم برای تغییر نگرش باز نیستن. جوانان روستا برای انجام کوچک‌ترین کارهای اینترنتی خودشون نیازمند مراجعه به شهر هستند. اما شما می‌تونید این مشکل رو برای اونا حل بکنید و همچنین خودتون به درآمد بالایی برسید. شما می‌تونید این کار رو با یه کامپیوتر و یه پرینتر آغاز کنید و به مرور زمان کسب و کارتون رونق خواهد گرفت. در زمینه‌ی تکنولوژی، ایده های کارآفرینی در روستا، محدود به کافی نت نمیشه و شما یه گزینه دیگه هم دارید: گیم نت!

علاقه به بازی آنلاین، بزرگ و کوچک و پیر و جوان و شهری و روستایی نمی‌شناسه. بازی‌های کامپیوتری و گیم‌نت‌ها در شهرها به راحتی در  دسترس هستند. اما برای نوجوانان و جوانان روستایی و کسایی که عاشق بازی‌های کامپیوتری هستن رفتن به شهر و برگشتن سخته. به علاوه،هزینه‌های گیم‌نت شاید برای خیلیا قابل پرداخت نباشه.شمامی‌تونید این کسب و کار رو در روستای خودتون راه‌اندازی کنید و با قیمت‌پایین‌تر باعث جذب بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری خواهید شد.می‌تونید با یک یا دو دستگاه این کار رو آغاز کنید و در مراحل اول، هزینه‌های به دست اومده رو صرف توسعه کارتون بکنید. به مرور زمان درآمد بسیاری خواهید داشت و باعث خوشحالی نوجوانان روستای خودتون می‌شید. این گزینه، یکی از اون ایده های کارآفرینی در روستا هست که خیلی زود با استقبال همه مواجه میشه.

 

تولید و پخش گیاهان دارویی

 

تولید و پخش گیاهان دارویی

حالا دیگه همه می‌دونن که داروهای گیاهی تا چه حد می‌تونن هم کمک کننده باشن و هم بی ضرر. از طرفی، محیط طبیعی بهترین بستر برای تولید، تکثیر و پرورش گیاهان دارویی هست. همین موضوع باعث شده تا تولید و پخش گیاهان دارویی جزو مشاغل روستایی پردرآمد باشه. با کسب اطلاعات لازم در این خصوص شما می‌تونیدیکی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی باشید. ممکنه در قدم اول، اضطراب به سراغتون بیاد و با خودتون بگید دقیقا از خاصیت دارویی گیاهان مختلف خبر ندارید و نمی‌دونید هر کدوم کجای روستای شما رویش دارن. اما این حس بد، صرفا به خاطر عدم آگاهی و دانش شماست و می‌تونه با یه تحقیق کوچیک رفع بشه. گذشته از سرچ گوگل، با دهداری، شهرداری یا حتی استانداری ارتباط برقرار کنید تا بهتون بگن خاک روستای شما به درد تولید چه گیاهی می‌خوره. ممکنه نشستن پای صحبت قدیمی‌ها و سن و سال‌دارها هم بتونه کمک‌تون کنه. حتی می‌تونید دست به تجربه بزنید و خودتون کاشت یه بذر و دانه رو آغاز کنید و بعد اگر دیدید که به خوبی رشد می‌کنه، بهش به چشم یه تولید اقتصادی و یکی از ایده های کارآفرینی در روستا، نگاه کنید.

وقتی کشف کردید که چه گیاهی رو باید تولید کنید، نوع بسته‌بندی اونه که می‌تونه شما رو به موفقیت برسونه و در قدم بعدی، تبلیغات رو فراموش نکنید. باور کنید ایده های کارآفرینی در روستا گاهی فقط منتظر یه حرکت کوچیک شما هستن تا به جریان بیفتن.

 

ایده پرورش قارچ در روستا

 

پرورش قارچ

قارچ از اون دسته خوراکی‌هایی هست که هم به کار غذای سنتی میاد و هم خوراک جدید و فرنگی مثل پاستا. روستایی و شهری هم نداره. از همین رو، ضمن یادآوری اینکه از جمله مشاغل پر سود با هزینه کم پرورش قارچ هست، توصیه می‌کنیم به چنین کسب و کاری هم فکر کنید. برای پرورش قارچ به یک سالن نیازهست که اندازه اون بسته به میزان تولید قارچ متفاوته. شما علاوه بر فضایی برای پرورش، نیاز به اقداماتی از جمله عایق کاری سالن برای جلوگیری از اتلاف گرما و سرما، قفسه‌بندی و … دارید. حدود دو ماه برای پرورش قارچ، زمان لازمه که این زمان ممکنه یک هفته کمتر یا بیشتر باشه. با مطالعه و یادگیری فوت و فن این کار می‌تونید قارچ خودتون رو پرورش بدید و اون رو به شهر و روستاهای دور و نزدیک ارسال کنیدو حتی می‌تونید به صادرات اون به کشورهای دیگه هم فکر کنید. پرورش قارچ، یکی از اون ایده های کارآفرینی در روستا هست که ممکنه در نگاه اول، سخت به نظر بیاد و با خودتون بگین یه آدم با حوصله رو لازم داره؛ اما یه نگرش عمیق‌تر بهتون میگه سود خوبی که چشم انتظار شماست، به همه اینا می‌ارزه.

 

ایده اقامتگاه بومگردی در روستا

 

اقامتگاه بومگردی

کلبه‌ای که متعلق به شماست و بدون استفاده باقی مونده، در واقع گنج بزرگ شماست. می‌دونستید؟ یکی از ایده های کارآفرینی در روستا می‌تونه این باشه که شماپذیرای میهمانان از سرتاسر کشور باشید. با اجاره دادن مکان مورد نظر خودتون، سود خوبی رو به جیب میزنین. اگر این کسب و کار رو پیگیرانه ادامه بدید به موفقیت‌های بسیارچشم‌گیری دست خواهیدیافت. داشتن خلاقیت چاشنی اصلی موفقیت در اینکار هست. مثلا منوی غذاهای هیجان انگیز برای مهمانان آماده کنید یا اینکه فضاهای زیبا برای عکاسی رو نشون‌شون بدید. شما اگر یک بار از عهده یه میزبانی خوب بر بیاید، شک نداشته باشید که در آینده نزدیک نه تنها دوباره پذیرای همون مسافر شدید، بلکه مسافران دیگه‌ای هم که تشویق همون مهمون اول، به سراغ شما میان. خوندن داستان رستوران ننه خاور (یکی از بانوان برتر کارآفرین خطه شمال) این واقعیت رو بهتون اثبات می‌کنه که میزبانی و مهمان نوازی تا چه حد می‌تونه پولساز باشه برای اهالی یه روستا.

 

تولید مربا و ادویه جات و فرآورده های لبنی

 

تولید مربا و ادویه جات و فرآورده های لبنی

باغداران هرساله میوه‌های پادرختی خودشون رو به کارخانه‌های تولید فرآوری میوه دوردست ارسال می‌کنند. می‌دونین منظور از میوه‌های پادرختی چیه؟ اونایی که افتاده روی زمین و له شده، هرچند که مشتری بابت‌شون پول نمی‌ده اما هنوز قابل استفاده هستن. با اینا معمولا مربا و بقیه فرآورده‌ها رو درست می‌کنن. بله، استفاده از میوه‌های له شده‌ی پادرختی خودش یکی از ایده های کارآفرینی در روستا ست.

اگر شما بتونید تجهیزات فرآوری میوه رو در داخل روستاها فراهم کنید، کشاورزان و باغداران محصولات خودشون رو برای فرآوری به دست شما می‌سپارن. اون وقت شما می‌تونید با یک بازاریابی مناسب، برای فروش آبمیوه، مربا، کمپوت و سایرفرآورده‌های میوه‌ای خودتون اقدام کنید.

 

تولید فرآورده ‌های لبنی محلی

 

تولیدفرآورده های لبنی محلی

شما در محل سکونت روستایی خودتون از گاو و گوسفند و بز نگهداری می‌کنید؟ اگر از شیرشون تا امروز فقط برای خودتون استفاده می‌کردید، بهتره یه تصمیم جدید بگیرید و بزرگتر فکر کنید. ماست و پنیر و کشک و سرشیری که درست کردنش برای شما تا امروز فقط در حد مصرف خانگی بوده، می‌تونه در سطح بیشتری به تولید برسه. اگر دست تنها هستید، در اولین قدم، از آشنایان کمک بگیرید، کسی که قراره از شما دستمزد دریافت کنه. شاید این فراورده‌ها، اهالی روستای خودتون رو سر ذوق نیاره چون خودشونم بلدن تولید کنن، اما شما حتما در شهرهای نزدیک، مشتریانی خواهید داشت. چه بسا توی خود روستا هم کسانی باشن که بخوان از شما خرید کنن، کسانی که به هر دلیل فرصت چنین تولیدی رو ندارن.

ایده های کارآفرینی در روستا، خیلی زیادن، به حیوونای خونگی مربوط میشه که شما همیشه دوست‌شون داشتید و از اینکه به قصاب بفروشیدشون، ناراحت بودید. حالا یه فرصت فراهم شده که تعامل بهتری بین شما و دوستای زبون بسته‌تون ایجاد بشه! ازش استقبال کنید!

 

ایده تولید ادویه جات

 

تولید ادویه جات

شما غذایی رو سراغ دارید که ادویه نخواد؟ حتما که نه! پس درست کردن‌شون رو بر عهده بگیرید. این می‌تونه یه گزینه خوب برای ایده های کارآفرینی در روستا باشه.ادویه‌جاتی مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز، کاری، آویشن، زردچوبه، دارچین و …. خیلی طرفدار دارن. اگر بتونید مواد اولیه این ادویه‌ها رو تهیه کنید، در محیط روستایی خودتون می‌تونید اونا رو آماده و بسته‌بندی کنید. سپس ادویه‌جات بسته‌بندی شده‌ی خودتون رو به فروشگاه‌ها ارائه بدید. تازه بودن و عدم استفاده از مواد نگهدارنده، برگ برنده تولیدات محصولات خوراکی روستاییه. شما (برای جلوگیری از فاسد شدن محصول) در سطح محدود دست به تولید بزنید و مشتری اندک خودتون رو هم حمایت کنید، مطمئن باشین به مرور با بزرگتر شدن بازار کارتون، با استفاده از اعتباری که در همین ماه‌های اول به دست آوردید، می‌تونیدیه برند و اسم برای خودتون ایجاد کنید و به گردش مالی خیلی خوب دست پیدا کنید.

 

پرورش ماهی و پرنده هایی با گوشت خوشمزه

 

پرورش ماهی و پرنده هایی با گوشت خوشمزه

اخیراً مردم به خواص گوشت و تخم بلدرچین پی برده‌اند. به‌خصوص مردم به دنبال تخم تازه بلدرچین برای رشد بهتر بچه‌های خودشون هستند. پرورش جوجه بلدرچین و فروش تخم اون به‌صورت جداگانه در محیط روستایی،می‌تونه سود زیادی برای شما داشته باشه.

شترمرغ هم پرنده‌ایه که استفاده از گوشت، تخم و پوست اون، خیلی مورد توجه قرار گرفته . شما می‌توانید با کسب اطلاعات پرورش این پرنده، کارآفرینی خودتون رو در محیط روستایی شروع کنید.

پرورش انواع ماهی هم در روستاها بسیارراحته. شما می‌تونید در صورت وجود آب کافی،حوضچه‌های پرورش ماهی رو در روستای خودتون ایجاد کنید. ماهی یک خوراک مصرفی هست و بازار خوبی برای اون وجود داره.

حرف آخر

ما چند ایده رو پیش روی شما گذاشتیم و این در حالیه که هر روستا و هر فرد می‌تونه ایده منحصر به فرد خودش رو برای کسب و کار داشته باشه. آیا فکری به ذهن شما رسیده؟ کارخانه کسب و کار می‌تونه ایده شما رو براتون ساماندهی کنه ویا حتی میتونه به صورت تخصصی نسبت به پتانسیل های روستای شما بهتون مشاوره بده و از همه مهم تر کسب و کارتون رو براتون راه اندازی کنه تا دیگه دغدغه راه اندازی و گرفتن مجوز و  فروش نداشته باشید.

فقط کافیه با ما در کارخانه کسب و کار تماس بگیرید.

 

تگ ها: ایده تولید و پخش گیاهان دارویی پرورش قارچ ایده پرورش قارچ ایده اقامتگاه بومگردی اقامتگاه بومگردی کسب و کار روستایی تولید مربا و ادویه جات ایده تولید مربا و ادویه جات ایده تولید فرآورده های لبنی محلی ایده تولید ادویه جات ایده پرورش ماهی کسب و کار پرورش ماهی