اصول راه اندازی کسب و کار چیه - قوی شروع کن

 

اصول راه اندازی کسب و کار چیه

 

 

هر کار مهم، یه اصولی داره. حالا اصول راه اندازی کسب و کار چیه؟ منظورمون از کسب و کار، شغلیه که برای مدت طولانی، برای شما و دیگران پولساز باشه و بتونید به واسطه‌ی اون، خلاقیت خودتون رو هم بروز بدید.

یادتون باشه برای شروع یه کار جدید باید حتما به دنبال اصول راه اندازی کسب و کار باشید و بدون راهنمایی جلو نرید، چون صد در صد گیج خواهید شد.

حالا چند تا راهکار رو با هم مرور کنیم:

 

دور بهانه‌هاتون یه خط قرمز پررنگ بکشید

افراد زیادی در دنیا هستن که رویای راه اندازی یه کمپانی و تجارت رو توی سرشون دارن، اما هرگز این کار رو انجام نمی‌دن. دلیلش چیه؟ وجود ترس‌ها و بهانه‌هایی که به دلیل قبول نکردن مسئولیتها دارن. اصلا تعارف که نداریم؟ برای شروع نکردن یه کار و راه اندازی نکردن یه تجارت می‌شه هزاران دلیل آورد. رئیس بودن، سوای اینکه لذت داره، می‌شه ترسناک هم باشه. برای همین در بیشتر موارد، صاحبان تجاری از خطرات این کار می‌ترسن اما باید بهانه‌های خودشون رو شناسایی کنن  و رفع‌شون کنند. این بهانه‌ها مثل یک سرعت گیر عمل می‌کنن و شما باید یک بار دیگه علایق خودتون رو برای راه اندازی تجارت مرور کنید و راه حلی رو برای کنار گذاشتن افکار منفی پیدا کنید. یکی از اصول راه اندازی کسب و کار، اینه که تفکر مثبت خودتون رو قوی کنید.

 

چهارچشمی همه چیز رو ببینید و گوش‌هاتون رو تیز کنید

به چیزهایی که از خانواده، دوستان، متخصصان یا حتی خودتون می شنوید، گوش بدید. در واقع باید افکار بکر دیگران رو بقاپید و سعی کنید که ایده‌هایی رو که به دست‌تون می‌رسه در ذهن‌تون به مرحله اجرا برسونید. تمام منابعی رو که دارید یادداشت کنید تا به موقع از اونا استفاده کنید. زمانی که از شروع کار تجاری خودتون به دیگران خبر می‌دید، زبان بدن اونا رو به خاطر بسپارید. ببینید که سعی دارند شما رو تشویق کنند یا در کارتون کار شکنی کنند؟

حتما از اونا بخواید که با شما صادق باشند و ایده‌های خودشون رو مطرح کنند. قدرت توصیه‌ها و نظرات دیگران رو هرگز فراموش نکنید زیرا این افراد از دید یک مشتری نظر می‌دن. یکی دیگه از اصول راه اندازی کسب و کار اینه که گوش شنوا تبدیل بشه به بخش بزرگی از وجودتون.

 

به همه راه‌حل ها فکر کنید

به جای این که فقط به این فکر کنید که چه چیزی بفروشید، به بقیه راه حل های ممکن  برای پول در آوردن هم فکر کنید . زمانی که تجارت شما توانایی حل مشکلات رو داشته باشه، در جذب مشتری موفق تر عمل خواهد کرد، مثلا ببینید که فلان تجارت چه مشکلی رو در محصولاتش داره و شما سعی کنید که این مشکل رو برطرف کنید و یا از به وجود آمدن اون جلوگیری کنید. اساسا یکی از مهمترین اصول راه اندازی کسب و کار اینه که تک بعدی نباشید.

 

سخت نگیرید

اگر برای خلق یه تجارت، ایده خاصی رو در سر دارید در وهله اول باید تجملات و زرق و برق ها رو کنار بذارید و در عوض اجناس خودتون رو ارزان تر بفروشید و به عنوان صاحب یک تجارت و یک فرد تازه کار، سعی کنید که کیفیت خوب رو در عین سادگی عرضه کنید و نیازها و انتظارات مشتریان رو هم با دقت برآورده کنید و بهشون بی توجه نباشید.

ویژگی های بلامصرف و اضافی رو از محصولات خودتون حذف کنید تا مشتری‌هاتون کم نشه. فکر کنیم یکی از بدیهی‌ترین اصول راه اندازی کسب و کار، همین جمله معروف باشه: «همیشه حق با مشتریه».

 

حساب کتاب رو از اول جدی بگیرید

زمانی که یه تجارت رو راه اندازی می‌کنید، باید به ارزش اون و هزینه‌های موجود فکر کنید، مثلا هزینه هایی مثل محل کار، اجاره، تهیه لوازم و مواد، بازاریابی و . . . . هزینه های غیر منتظره رو هم در حین کار در نظر داشته باشید. از بودجه شخصی هم غافل نشید و به این فکر کنید که برای زندگی به چه مقدار پول نیاز دارید که می‌شه خرج اجاره خانه، سلامت، غذا، بنزین و ... رو پاسخ گو باشه. حالا بعد از در نظر گرفتن همه این موارد می‌شه، یک بودجه تجارتی ایجاد کنید و حتی می‌شه روی وام بانکی هم حساب کنید و تصمیم عاقلانه تری اتخاذ کنید. یکی دیگه از اصول راه اندازی کسب و کار اینه که مراقب چاله چوله‌های اقتصادی باشید که بی هوا توشون نیفتید.

 

خیال کنید کاملا بی پول هستین

این یه شوخی نیست؛ واقعا خیال کنید هیچ پولی ندارید؛ یعنی کاملا صفر. در بین کار ممکنه اتفاقات زیادی رخ بده که در اون زمان هیچ پولی نداشته باشید. این اتفاق برای بسیاری از صاحبان تجاری رخ داده  و کاملا طبیعیه.

به منبع درآمد کنونی خودتون فکر کنید و این که از شغل کنونی خودتون چه درآمدی دارید؟ چقدر طول می‌کشه تا منبع درآمدی شما ته بکشه؟ چه اتفاقات غیر منتظره ای ممکنه در این راه اتفاق بیفته ؟ خودتون رو برای هر گونه شرایط این چنینی آماده کنید تا راحت تر به مقابله با اون بپردازید. یکی از اصول راه اندازی کسب و کار اینه که بتونید همه چیز رو از قبل پیش بینی کنید.

 

ناگهانی از همه چیز دل نکنید!

اگر می خواید که یه بیزینس کوچیک رو راه اندازی کنید، شغل کنونی خودتون رو از دست ندید. این پروسه به زمان نیاز داره و سعی کنید تا تجارت خودتون رو مرحله به مرحله پیش ببرید.

به عنوان یک فرد تازه کار برای درآمدزایی نیاز به زمان بیشتری دارید و در واقع شما باید زمان بیشتری رو صرف این کار کنید. اینم یکی دیگه از اصول راه اندازی کسب و کار هست که یهو از همه چیز دل نکنید.

 

نقش مهم مشورت رو جدی بگیرید

یکی از چالش هایی که صاحبان تجارت با اون مواجه هستند، اینه که نمی‌دونن باید از کجا فروش رو شروع کنند . شاید به اشتراک گذاشتن عقاید و سوال کردن از دیگران یه کم براتون وحشتناک باشه، مخصوصا این که نو پا هم باشید، ولی باید ترس خودتون رو از نظر و عقاید دیگران نسبت به تجارت خودتون کنار بگذارید و اگر نتونید مشتریان رو متقاعد کنید که از شما خرید کنند و کمپانی شما رو حمایت کنند، قطعا با شکست مواجه خواهید شد.

پس تنها راه ممکن اینه که با افراد مجرب در این زمینه صحبت کنید و سوالات خودتون رو بپرسید. قطعا این کار راحت نیست اما اعتماد به نفس خودتون رو حفظ کنید و درصدد رفع مشکلات بر بیاید.

 

عرف تجارت رو رعایت کنید

شروع یه کار جدید و یک تجارت نو هیجان انگیز خواهد بود اما رعایت قوانین همیشه کسل کننده و سخت هست، ولی از اونجایی که رعایت کردن عرف تجارت، یکی از اصول راه اندازی کسب و کار هست، شما محبور هستید که این قوانین رو بدونید و به اونا عمل کنید. یکی از قوانین مهم، ایجاد یک سیستم حسابداری هست که باید طبق قوانین پیش بره. پرداخت کردن مالیات هم یکی از اصلی‌ترین‌هاست و قوانین مربوط به حقوق کارمندان رو هم حتما باید بدونید.

به طور کلی قوانین موجود بستگی به نوع تجارت شما داره که اطلاع از اونا یک امر واجب و ضروریه.

 

هیجان و اشتیاق خودتون رو کنترل کنید

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در تجارت، اشتیاق برای به اجرا در آوردن ایده های تجاریه. اشتیاق در این امر می‌تونه پروسه رشد تجاری فرد رو فراهم کنه اما اجازه ندید که این شور و اشتیاق بیش از حد به شما غلبه کنه و روی تصمیمات شما تاثیرگزار باشه.

اشتیاق و انگیزه می‌‌تونه شما رو به جلو ببره اما علم و دانایی، شما رو به مسیر درست هدایت می‌کنه، پس تحقیق کردن رو فراموش نکنید.

اینم یکی دیگه از اصول راه اندازی کسب و کار هست: شروع یک تجارت و یک کار جدید مثل روندن یک ماشین هست و اشتیاق و انگیزه مثل بنزین عمل می‌کنه و ذهن کنترل‌گر شما مثل فرمون ماشین هست و اون رو هدایت می‌کنه.

 

به چند سوال مهم جواب بدید

بیایید با ابتدایی ترین سؤالا شروع کنیم:

چرا می‌خواید یه تجارت رو شروع کنید؟

چه مهارت هایی دارید؟

شور و اشتیاق تون در کجا نهفته است؟

حوزه تخصص شما کجاست؟

چقدر می‌‌تونید هزینه کنید؟

چقدر سرمایه لازم دارید؟

آیا شما حاضر هستید یک کارآفرین باشید؟

هنگام پاسخ گویی به این سوالات با خودتون صادق باشید.

و بعد می‌رسیم به بخش اصلی؛ یعنی ایده؛ آیا شما یک ایده کاری کاملا متفاوت دارید؟

*چه تکنولوژی یا پیشرفتی به زودی معرفی میشه و چه جوری اون چشم انداز کسب وکار رو اونطور که می‌شناسید تغییر می‌ده؟ می‌تونید از این تغییر، جلوتر هم برید؟

*مهارت‌هاتون رو وارد زمینه جدید کنید: این کاریه که خیلی از شرکت‌ها و صنایع همیشه انجام می‌دن و در این موارد، چشم‌اندازهای جدید می‌تونن تفاوت‌ها رو ایجاد کنند.

*از روش بهتر، ارزان تر و سریع تر استفاده کنید:

آیا ایده تجاری شما جدید نیست؟ اگر اینطور هست، درباره پیشنهادهای فعلی فکر کنید و بر روی نحوه ایجاد چیزی بهتر، ارزان تر یا سریع تر تمرکز کنید.

پس وارد جامعه بشید و با افراد متفاوت گفت و گو کنید و از اونا سوالاتی در این زمینه بپرسید، از کارآفرینان دیگه مشاوره بگیرید، ایده‌های تحقیق آنلاین رو بررسی کنید و یا از هر روشی که برای شما مناسب تره استفاده کنید.

 

تحقیقات بازاریابی رو جدی بگیرید

کس دیگه‌ای هست که مشابه کار شما رو داشته باشه؟ اگر نه، آیا دلیل قانع کننده‌ای برای شروع این کار دارید؟

پیشنهاد می‌شه درباره رقبای احتمالی و یا شرکای خودتون در بازار تحقیق کنید، چون این کار اهدافی رو که باید برای تحقیقات شما تکمیل بشن، تجزیه و تحلیل می‌کنه.

جالبه بدونید سه مورد از معمولی‌ترین اشتباهات که در تحقیق بازاریابی صورت می گیره ایناس:

استفاده از تحقیقات ثانویه.

استفاده‌ی صرفا از منابع انلاین.

اینکه فقط افراد آشنا انتخاب کنید.

از بازخوردها نترسید

اجازه بدید که افراد با محصول یا سرویس شما تعامل داشته باشن و از نظرات اونا مطلع بشید، چراکه نظرات متفاوت می‌‌تونه به شما کمک کنه.

یکی از آسان ترین روش ها برای استفاده از بازخورد اینه که روی رویکردی به اسم راه اندازی ناب تمرکز کنید.

این رویکرد، سه تا اصل داره: نمونه سازی، آزمایش و راه اندازی.

برای کنترل بازخوردها در این متن مواردی رو به شما معرفی می کنیم:

یک: اول اینکه صبر داشته باشید! مغز شما احتمالا هنگام دریافت بازخورد در حالت هیجان زده خواهد بود و ممکنه به نتایج بدی برسه. یه مدتی صبر کنید و اونچه رو که به عنوان یک بازخورد شنیدید در ذهن خودتون تحلیل کنید.

دو: حتی از منتقدان خودتون هم تشکر کنید و با اونا با احترام رفتار کنید.

سه: به دنبال حقیقت باشید. اگر کسی ایده‌ای رو دوست نداشته باشه، این به اون معنا نیست که از تمام چیزهایی که گفته اید، نفرت داره. به یاد داشته باشید که این افراد در تلاش برای کمک هستند، و ممکنه فقط به یک مشکل یا راه حل کوچک تر اشاره کنند که باید بیشتر به اون توجه کنید.

چهار: الگوها رو دنبال کنید. اگر نظرات رو می‌شنوید، وقت اونه که بهشون توجه کنید.

پنج: با کنجکاوی گوش بدید. برای جلب نظر مشتری یک شنونده خوب باشید.

شش: سوال بپرسید. با سوالات خودتون متوجه بشید که چرا کسی چیزی رو دوست داره یا دوست نداره.

 

یه برنامه کاری بنویسید

برنامه کاری چه فایده‌ای داره؟

مشخص می‌کنه چه‌جوری کسب وکار شما از زمان شروع به بعد تکامل پیدا می‌کنه.

 

به امور مالی رسیدگی کنید

راه های مختلفی برای رسیدن به منابعی وجود داره که شما برای شروع کسب وکار به اون نیاز دارید. چند مورد از بهترین روشها برای تامین مالی کسب وکار رو به شما توصیه می کنیم :

درخواست کمک هزینه از فامیل یا دوستان،

 پیداکردن یک گروه سرمایه گذار،

مذاکره با یک شریک استراتژیک یا مشتری،

درخواست تسهیلات و وام از بانک

 

محصولات و خدمات خودتون رو ارتقا بدید

نکته مهم این مقاله اینه که زمانی که شما در واقع محصول رو شکل می‌دید، باید روی دوتا چیز تمرکز کنید: سادگی و کیفیت.

بهترین گزینه شما لزوما این نیست که ارزان‌ترین محصول رو بسازید، حتی اگر هزینه تولید رو کم بده. هم چنین شما باید مطمئن بشید که محصول به سرعت توجه کسی رو جلب می‌کنه.

تیم خودتون رو تکمیل کنید

برای اینکه کسب و کار خودتون رو رونق بدید، باید مسئولیت ها رو تقسیم بندی کنید و به افراد دیگه واگذار کنید؛ برای انجام این کار شما به یک تیم نیاز دارید.

 

دفتر کار مهمه

این مورد می‌تونه به معنای یه دفتر یا یه فروشگاه باشه. اولویت‌های شما بسته به نیاز متفاوته، اما در اینجا چند مورد اساسی وجود داره که باید در نظر بگیرید:

سبک عملکرد،

جمعیت،

دسترسی به پارکینگ

 نزدیکی به دیگر شرکت ها و خدمات،

رقابت، اجاره، خدمات رفاهی و بقیه هزینه‌ها

فروش رو شروع کنید

صرف نظر از محصول و یا صنعت‌تون، آینده کسب وکار شما به درآمد و فروش بستگی داره. استراتژی‌های مختلف فروش و تکنیک‌های مختلفی وجود داره که می‌شه به کار بگیرید؛ و در عین حال این دو اصل رو در هر حالت در نظر بگیرید:

از نه شنیدن نترسید؛ یه موضوع طبیعیه.

تجارت خودتون رو توسعه بدید و به کم بسنده نکنید.

کارخانه کسب و کار، به شما کمک می‌کنه اصول راه اندازی کسب و کار رو بهتر بشناسید و در نتیجه، درست‌تر جلو برید.

در کنارتون هستیم.

 

تگ ها: اصول راه اندازی کسب و کار نقش مشورت در راه اندازی کسب و کار اشتباهات رایج راه اندازی کسب و کار اصول راه اندازی کسب و کار در ایران