آشنایی با اصول پرورش بوقلمون

با اصول پرورش بوقلمون بیشتر آشنا شوید.

امروزه افراد برای کسب درآمد اقدام به شروع شغل های مختلفی می کنند. از جمله شغل هایی که در این میان در کنار درآمد زیاد ریسک و خطر بالایی دارد پرورش طیور می باشد. از جمله طیوری که پرورش آن به عنوان منبع درآمد شناخته شده است، پرورش بوقلمون می باشد. اگر شما هم به فکر کسب درآمد با پرورش بوقلمون افتاده اید بهتر است تا انتهای این محتوا ما را همراهی کنید.

 

قبل از شروع پرورش بوقلمون چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  1. دقت در انتخاب نژاد

قبل از شروع به پرورش بوقلمون در ابتدا هدف خود را از پرورش بوقلمون ها مشخص کرده سپس اقدام به پرورش نمایید.

برخی از افراد با هدف های مختلفی چون موارد زیر اقدام به پرورش بوقلمون می کنند. مواردی چون:

  • خرید جوجه بوقلمون و تبدیل کردن آن به جوجه گوشتی
  • خرید بوقلمون مولد جهت گرفتن نطفه
  • پرورش جوجه یک روزه

بعد از گذراندن مراحل بالا و انتخاب هدف خود سپس باید تمرکز خود را برای انتخاب نژاد بوقلمون ها بگذارید.

در این میان چون تازه کار می باشید پیشنهاد ما به شما انتخاب جوجه های اصلاح شده می باشد. رشد این جوجه ها طی ۶ الی ۷ ماه می باشد. در طی این مدت حدود ۳۵ کیلو دانه می خورند و حدود ۷ کیلو وزن می گیرند.

  1. بازار سازی کنید.

اینکه تنها اقدام به پرورش بوقلمون ها کنید کافی نمی باشد. هدف از پرورش بوقلمون کسب درآمد می باشد‌. پس قبل از شروع کار حتما باید بازار کار این شغل را در نظر بگیرید و سپس اقدام به کار کنید. تحقیق کنید اگر بازار ندارد قبل از شروع کار بازاریابی کنید و کار خود را معرفی کنید. جذب مشتری کنید و سپس کار خود را به طور جدی شروع کنید.

  1. دستگاه جوجه کشی بخرید

یکی از آیکون های مهم قبل از شروع کار، تهیه دستگاه جوجه کشی می باشد. این دستگاه همانند دستگاه جوجه کشی مرغ است و تنها تفاوت آن مکان نگهداری تخم می باشد.

  1. حتما مجوز کار تهیه کنید.

برای گرفتن مجوز حتما کارت ملی و سند محلی که قصد تاسیس پرورش طیور را دارید با خود به جهاد کشاورزی برده و نامه موافقت اصولی را دریافت کنید. با کمک شرکت های مشاور مهندسی دام و طیور، یک طرح توجیهی برای تاسیس پرورش بوقلمون بگیرید. متقاضی با دادن درخواست خود به صورت کتبی به اداره جهاد کشاورزی، این سازمان اجازه تاسیس را می دهد.

بعد از صدور موافقت اولیه، نامه هایی به اداره محیط زیست و دامپزشکی داده می شود. بعد از صدور موافقت نامه توسط این مراکز پروانه تاسیس پرورش بوقلمون داده می شود.

داشتن پروانه تاسیس جهت گرفتن وام بانکی بسیار مهم می باشد. بعد از گذراندن این مراحل اقدام به ساخت مرکز پرورش بوقلمون کنید. بعد از پایان کار پروانه بهره برداری صادر می شود و می توانید اقدام به شروع کار کنید.

 

چه محیطی برای پرورش بوقلمون مناسب می باشد؟

انتخاب محیط مناسب، تنظیم دما، داشتن تهویه مناسب، نور کافی و...

در پرورش بوقلمون تاثیر بسزایی دارد. در ادامه به علت اهمیت هر کدام می پردازیم.

  • بهترین دما برای پرورش بوقلمون ها

جوجه های یک روزه توانایی تطابق دمای بدن خود با دمای محیط را ندارند. در این بین برای جلوگیری از مرگ جوجه ها باید محیط نگهداری جوجه ها را با دستگاه هایی چون هیتر و یا مادر مصنوعی گرم نگه داریم. به این نکته توجه کنید در صورت گرم کردن محیط با دستگاه هیتر تمام محیط به صورت یکسان گرم شود‌.

 

میزان دما با توجه به رشد بوقلمون ها به شرح زیر می باشد:

  • ۳۴ تا ۳۶ درجه: روزهای اول پرورش بوقلمون
  • دمای ۲۹ تا ۳۲ درجه: اواخر هفته اول
  • دمای ۲۶: هفته سوم
  • دمای ۲۴: هفته چهارم
  • دمای ۲۱: هفته پنجم
  • دمای ۱۸ درجه: از هفته ۶ تا اخر

دقت کنید که دیگر میزان دما از ۱۸ درجه نباید کمتر شود‌.

  •  مکان مناسب برای نگهداری بوقلمون ها

فضا: قرار گیری تعداد بوقلمون ها در یک متر مربع بستگی به سن بوقلمون ها دارد. یعنی هر چقدر بوقلمون ها بزرگ تر شوند میزان کمتری در متر مربع قرار می گیرند. در ادامه به بررسی تعداد قرار گیری بوقلمون ها با توجه به سنشان در یک متر مربع می پردازیم.

  • هفته اول ۳۰ جوجه
  • هفته دوم تا چهارم ۲۰ جوجه
  • هفته پنجم و ششم ۱۰ جوجه
  • هفته هفتم و هشتم ۸ جوجه
  • هفته نهم تا دوازدهم ۵ عدد
  • هفته دوازدهم تا بیستم  ۲ الی ۳ عدد

 

نور: شدت نور و رنگ نور دو عامل بسیار مهم در پرورش بوقلمون ها می باشد. در این بین انتخاب رنگ های قرمز و سبز نسبت به نور سفید تاثیر زیادی در رشد بوقلمون ها دارد. در مقابل این دو رنگ که تاثیر مثبت دارد، نور آبی دقیقا نقطه مقابل آن ها بوده و در صورت استفاده ۲۴ ساعته باعث عدم رشد و تاثیرگذاری منفی بر بوقلمون ها می شود.

در روزهای اول نگهداری جوجه بوقملون ها، تمام ۴۸ ساعت شبانه روز باید نورها با شدت زیاد روشن باشند؛ رفته رفته با گذر زمان و عادت بوقلمون ها به غذا خوردن تایم روشن بودن نورها و شدت آن ها به ۱۸ ساعت کاهش می یابد.

میزان زمان روشن بودن نورها با بزرگ شدن بوقلمون ها کاهش می یابد. مثلا در ۶ الی ۲۲ هفتگی باید از ۱۴ ساعت نور و با شدت کم استفاده کرد.

  • تهویه و رطوبت مناسب

یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری بوقلمون ها داشتن تهویه و رطوبت مناسب می باشد. تهویه محیط باید به گونه ای باشد که محیط بوی بد ندهد. بر همین اساس معمولا به ازای هر متر مربع، یک دهم متر مربع تهویه قرار دهید. تهویه باید به صورتی باشد که محیط سرد و خشک نشود. چرا که در صورت خشک شدن محیط و از بین رفتن رطوبت مانع از رشد پرها می شود.

  • انتخاب بستری مناسب

بر خلاف تصور اغلب افراد داشتن بستر مناسب در رشد این پرندگان تاثیر بسزایی دارد‌. از آن جا که بوقلمون ها با افزایش سن وزنشان افزایش می یابد پس باید بستری نرم و جاذب رطوبت داشته باشند‌. در این انتخاب پوشال و قرار دادن آن در بستر نگهداری بوقلمون ها به قطر ۷سانت بهترین انتخاب می باشد. موارد دیگر مانند استفاده از کارتون و یا مقوا جاذب رطوبت نیستند و یا در صورت استفاده از خاک اره به علت کوچک بودن توسط پرندگان خورده می شود.

غذای مناسب برای بوقلمون ها چیست؟

جوجه بوقلمون بر خلاف سایر جوجه ها، در خوردن غذا کمی کند ذهن می باشند و قدرت یادگیری بسیار پایینی دارند. در این بین در روزهای اولیه باید به غذا خوردن آن ها بسیار دقت کنیم.

تمیز بودن ظرف غذای جوجه ها بسیار مهم است. در صورت داشتن هر گونه آلودگی ظرف را ضده عفونی کنید. معمولا به صورت عادی هفته ای یک بار عمل ضده عفونی ظرف ها را انجام دهید. در هنگام پر کردن ظرف دانه ها آن را در حدی پر کنید که نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد.

امیدوارم محتوا ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد‌. شما عزیزان با در نظر گرفتن نکات بالا و رعایت موارد زیر می توانید یکی از موفق ترین افراد در پرورش بوقلمون شوید.

نکات ضروری:

  • در صورت رعایت نکات بهداشتی و تمیز نگه داشتن محیط نگهداری بوقلمون ها و جلوگیری از آلوده شدن غذا و آب می توانید مانع از ایجاد بیماری لمون شوید.
  • اگر در شروع کار با کمبود مالی برخوردار شده اید در صورت لزوم می توانید عمل قطعه بندی و دسته بندی را خودتان انجام دهید.
  • قبل از اینکه به طور جدی اقدام به تاسیس پرورش بوقلمون کنید حتما در کلاس هایی که بسیج ارائه می دهد شرکت کنید.

 

تگ ها: آشنایی با اصول پرورش بوقلمون پرورش بوقلمون آشنایی با اصول پرورش بوقلمون کارخانه کسب و کار اصول پرورش بوقلمون